کتاب از خوب به عالی
کتاب از خوب به عالی (Good To Great) نوشته جیم کالینز یکی از آن کتابهای مدیریتی است که هم کسب و کارها و کارآفرینها و هم سایر افراد جامعه در هر جایگاه و موقعیتی میتوانند از مفاهیم و درسهای آن نهایت استفاده را ببرند و زمینه رشد و پیشرفت شخصی، مادی و معنوی خود را فراهم کنند. این کتاب در اصل به این مسئله میپردازد که چرا بعضی از شرکتها رشد میکنند و به جایگاهی عالی میرسند ولی شرکتهای دیگر چنین خصوصیتی ندارد و حتی ناکامی را تجربه میکنند.
راضی شدن به وضعیت خوب، شما را از رسیدن به وضعیت عالی محروم میکند
کسانی که با کمال طلبی کمی آشنا هستند، اما آن را عمیقاً درک نکردهاند، بلافاصله در مقابل عبارت انتقاد راضی شدن به وضعیت خوب موضع میگیرند و میگویند: راضی نشدن به معنای کمال طلبی است. البته میدانیم که تعریف و تعیین استانداردهای عالی اما قابل دستیابی با کمال طلبی تفاوت دارد.
سوالی که جیم کالینز به عنوان محور اصلی کتاب از خوب به عالی مطرح میکند، دقیقاً دربارهی استانداردهای عالی (به جای استانداردهای خوب) است. وی مثال میزند که اگر به مدرسهی خوب راضی نشویم، میتوانیم مدرسههای عالی داشته باشیم و اگر به شرکت خوب قانع نشویم، میتوانیم به سمت یک شرکت عالی حرکت کنیم. وی در حدی راضی شدن به وضعیت خوب را نامطلوب میداند که از آن به عنوان یک بیماری نام میبرد. به همین علت، میکوشد با بررسی شرکتهای خوب و مقایسهی آنها با شرکتهای عالی، تفاوتهای این دو دسته را کشف و آشکار کند.
دیدگاهتان را بنویسید