شاهین سمیع عادل
×
شاهین سمیع عادل

تئوری سوسک در توسعه شخصی

Default Avatar
شاهین سمیع عادل
30 بهمن 1400
3 دقیقه زمان برای مطالعه
تئوری سوسک در توسعه شخصی
5/5 - (1 امتیاز)

داستانی دراین‌رابطه وجود دارد که منسوب به ساندار پیچای (Sundar Pichai) است.

ساندار پیچای، یک مهندس و مدیر اجرایی هندی‌تبار در حوزه فناوری اطلاعات است که از دهم آگوست ۲۰۱۵ به‌عنوان مدیرعامل اجرایی شرکت گوگل و به‌جای لری پیج انتخاب شد.

این داستان را ساندار در سخنرانی خود در گوگل I/O بیان کرده است و تئوری سوسک در توسعه شخصی از آن نشأت می‌گیرد:

« در یک رستوران، یک سوسک ناگهان از جایی پر می‌زند و بر روی یک خانمی می‌نشیند. آن خانم ازروی ترس شروع به فریاد می‌کند. وحشت‌زده بلند می‌شود و سعی می‌کند با پریدن و تکان دادن دست‌هایش سوسک را از خود دور کند.

واکنش او مسری بود و افراد دیگری هم که سر همان میز بودند وحشت‌زده می‌شوند. بالاخره آن خانم موفق می‌شود سوسک را از خود دور کند.

سوسک پر می‌زند و روی خانم دیگری نزدیکی او می‌نشیند. این بار نوبت او و افراد نزدیکش می‌شود که همین حرکت‌ها را تکرار کنند! پیشخدمت به سمت آنها می‌دود تا کمک کند. در اثر واکنش‌های خانم دوم، این بار سوسک پر می‌زند و روی پیشخدمت می‌نشیند.

پیشخدمت محکم می‌ایستد و به رفتار سوسک بر روی لباسش نگاه می‌کند. زمانی که مطمئن می‌شود، سوسک را با انگشتانش می‌گیرد و به خارج رستوران پرت می‌کند.

درحالی‌که قهوه‌ام را مزه‌مزه می‌کردم، شاهد این جریان بودم و ذهنم درگیر این موضوع شد. آیا سوسک باعث این رفتار هیستریک شده بود؟ اگر این‌طور بود، چرا پیشخدمت دچار این رفتار نشد؟ چرا او تقریباً به شکل ایده آلی این مسئله را حل کرد، بدون اینکه آشفتگی ایجاد کند؟

این سوسک نبود که باعث این ناآرامی و ناراحتی خانم‌ها شده بود، بلکه عدم توانایی خودشان در برخورد با سوسک موجب ناراحتی‌شان شده بود. من فهمیدم این فریاد پدرم، همسرم یا مدیرم بر سر من نیست که موجب ناراحتی من می‌شود، بلکه ناتوانی من در برخورد با این مسائل است که من را ناراحت می‌کند.

این ترافیک بزرگراه نیست که من را ناراحت می‌کند، این ناتوانی من در برخورد با این پدیده است که موجب ناراحتیم می‌شود. من فهمیدم در زندگی نباید واکنش نشان داد، بلکه باید پاسخ داد. آن خانم به‌اتفاق رخ‌داده واکنش نشان دادند، درحالی‌که پیشخدمت پاسخ داد. واکنش‌ها همیشه غریزی هستند درحالی‌که پاسخ‌ها همراه با تفکرند.

این مفهوم مهمی در فهم زندگی است. آدمی که خوشحال است به این خاطر نیست که همه چیز در زندگی‌اش درست است. او به این خاطر خوشحال است که دیدگاهش نسبت به مسائل درست است. »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تکنیک‌های ساده در مدیریت طوفان فکری

تکنیک‌های ساده در مدیریت طوفان فکری

اولین‌بار الکس آزبورن (Alex Osborn)، مدیر تبلیغاتی آمریکایی بود که تکنیک طوفان فکری را به
Default Avatar
شاهین سمیع عادل
30 خرداد 1399
تفکر خرچنگی

تفکر خرچنگی

«اگه من نمی‌تونم چیزی رو داشته باشم، پس تو هم نباید بهش برسی!». عصاره تفکر خرچنگی در
Default Avatar
شاهین سمیع عادل
18 بهمن 1401
تئوری پنجره شکسته

تئوری پنجره شکسته

تئوری پنجره شکسته محصول فکری دو جرم شناس آمریکائی به نام‌هاي‌جيمز ویلسون (James Wilson) و
Default Avatar
شاهین سمیع عادل
30 آذر 1400
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه